وزير النقل عن تذكرة مترو الأنفاق: أنا جاي أعدلها وأتوكل على الله

آخر تحديث : الإثنين 14 مايو 2018 - 10:14 مساءً
وزير النقل عن تذكرة مترو الأنفاق: أنا جاي أعدلها وأتوكل على الله

كتب: صديق العيسوي

المصدر: بوابة التحرير

كشف الدكتور هشام عرفات وزير النقل والمواصلات، أن حل مشكلة الزحام اليومية على شبابيك صرافى تذاكر المترو، فى يد الركاب أنفسهم، لأن 90% من حل تلك المشكلة يعتمد بشكل رئيسي على الاشتراكات، بمعنى أن الراكب لو عمل النهاردة اشتراك لن يقف على شباك التذاكر، ولن يحدث زحام وتكدس مطلقا.

وأوضح وزير النقل فى تصريحات خاصة لـ”التحرير”، أن البوابات الجديدة تعمل بشكل مزدوج، ولو الراكب عمل اشتراك هيوفر على نفسه نصف التذكرة تقريبا، لافتا إلى أن نسبة اشتراكات المترو فى دول مثل ماليزيا وتركيا بلغت نحو 60%، وإحنا معندناش الكلام دا، ولازلنا من أقل الدول فى سعر التذكرة على الرغم من أن دخلنا هنا غير دخل المواطنين فى الدول الأخرى، على الرغم من أن كل الأنظمة بتاعة المترو بتيجى من بره، فإننا نظل الأقل سعرا مقارنة بالدول الأخرى، لأن تكلفة مترو الأنفاق بمصر أقل من أى بلد تانية. وناشد “عرفات” المواطنين الذين يستقلون قطارات المترو يوميا بعمل اشتراكات شهرية، لأنها سوف توفر ما يقرب من 50 أو 57% من سعر التذكرة، وتابع “أنا مش عايز حاجة من دنيتى غير رضا ربنا ثم رضا الناس، وكلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته.. والله العظيم ربنا هيسألنى يوم القيامة عن مترو الأنفاق والسكة الحديد، لو لا قدر الله حصل فيهم حاجة غلط، وأنا عايز أعدلها وأتوكل على الله”.

وأضاف عرفات: «إحنا خدامين للناس ومش زعلان من نقدهم ليا بعد تحريك سعر التذكرة، وأنا حالف قسم إنى أرعى مصالح الشعب، وحالف كمان على الأصول بتاعة الشعب التى يملكها، اللى بتقع وبقالنا 15 سنة ماحدش بياخد القرار اللى بيرضى ضميره.. ليه؟ عشان الناس تقوله الله ينور إنت مش بتزود على الناس».

2018-05-14 2018-05-14
مصر اليوم